[Textlib] TIOP 1.2.3

Preysing Frigyes pfrigyes at dkvk.c3.hu
2008. Aug. 14., Cs, 20:15:43 CEST

Kedves Infoker és Tisztelt Lista!

Sokat töprengtem a felvetett önkiszolgáló visszavétel kérdésén. Biztos
vagyok abban, hogy egyes nagyforgalmú könyvtárakban érdemes lesz az
önkiszolgáló kölcsönzésen is gondolkodni. Elképzelhetőnek tartom,
hogy megfelelő feltételek (pl. több éves könyvtári tagság, késedelem
vagy tartozás nélküli múlt) esetén a vállalkozó kedvű olvasók maguk is
örömmel intéznék a könyvek kikölcsönzését és visszavételét. Analógiának
megemlíteném, hogy tudtommal már kisérleteznek a pénztáros nélküli
bevásárlóközpontokkal is és ennek is nagy sikere volt.
Persze a fentieknek ellentmond, hogy általában éppen e fentebb
említett olvasói kör az akik igénylik a könyvtárossal való
élő kapcsolatot, amit a kölcsönzési adminisztráció rövid ideje jelent.
Szóval nem biztos, hogy mindent gépesíteni kell, de azért a visszavételt
pl. miért is ne. Ehhez ki lehetne dolgozni egy speciális belépési
azonosítót ami több mint az olvasói, de korlátozott jogosultságokok
tartoznak hozzá. Esetleg egy speciális Menü és egyszerű kezelőfelület is
készíthető, ahol csak az olvasó jelszavanák bevitelére lenne
mód a billentyűzetről minden egyebet vonalkód-olvasó használatával
lehetne intézni.

Azonban most inkább a nyitvatartási időn túli visszavétel lenne
fontosabb kérdés.Két esetben is:
1. Akik átmenetileg objektív okokból nem tudnak a nyitvatartasi
időben könyvtárba jönni.
2. Azok a kölcsönzők akik valami miatt inkább nem szeretnének
találkozni a könyvtári dolgozóval (pl késedelmesek), de a könyvet
azért visszaadnák.
Ezeknek az eseteknek a kezelésére szerintem felesleges lenne költséges
és nagy helyigényű rendszert kiépíteni. Csak az a fontos, hogy
biztosítva legyen az, hogy a bedobott könyvtári dokumentumokat a könyvtári
dolgozókon kívül más ne tudja kivenni "kihalászni" és a
 kivétel mindig szabályozott (a könyvtár használati szabályzatában
 rögzített) módon történjen (pl. két fő által közösen).

Az olvasók a beiratkozás pillanatában elfogadják a könyvtár
nyilvántartási rendszerét. A kölcsönzésekről sem készül videófelvétel
és a visszavételt sem kell jegyzőkönyvezni. Úgy vélem az esetek igen
jelentős többségében kellő bizalmat tanusít mindkét fél egymás iránt.
Vitás esetek, tévedések persze előfordulnak, de ezt automata nyitású ajtók sem
zárják ki.
Úgy tudom az Egyetemi Könyvtárban működik egy ilyen éjszakai
visszavételi rendszer, ami csak egy nagy zárható láda a könyvár előterében.
Példaként fel lehetne még hozni az OTP bankautomatákat is. Ott is elég egy
boriték amit a befizetni szándékozott összeggel bedobunk az automata
levélszekrényébe és biztosak lehetünk abban, hogy az alkalmazotttak
majd másnap nyitáskor jóváírják a számlánkon.

Szóval az a véleményem, hogy a lehető legegyszerűbb módon kellene
megoldani a dolgot, feleslegesnek érzem a bonyulult automata
biztonsági rendszereket. Legfeljebb arra kellene megoldást találni,
hogy a Textlib valamilyen módon naplózza az ilyen módon visszavett
dokumentumokat, hogy visszakereshető legyen mikor milyen dokumentumok
kerültek vissza ezzel az önkiszolgálós módszerrel.

Üdvözlettel:

Preysing Frigyes

2008. augusztus 14., 17:04:07, írtad: