[Textlib] Re: TextLib WEB szerver

Pappné Németh Erika pnerika at jamk.hu
2007. Május. 12., Szo, 14:24:20 CEST

Kedves Frigyes és Listatagok !

Nálunk (JAMK Tatabánya) évek óta igénylik az olvasók a webes hosszabítás
lehetóségét, amit rendszeresen kérünk is a fejlesztőktől. Az e-mailben
való kérést lassan már 4 éve vezettük be. A kölcsönzésben dolgozó
könyvtárosok minden reggel nyitás előtt végzik el a beérkezett e-mailek
alapján a  hosszabításokat, a válaszlevél megírását, továbbá az előző
napon beérkezett előjegyzett dokumentumokról az olvasók értesítését. Levél
nyomtatás, borítékba helyezés stb. vagy e-mail értesítés annak aki úgy
kérte.
Nagyobb gyűjteményben, több olvasóval ez a munka időigényes és nem évi 1
alkalommal fordul elő. Vannak időszakok, mert ugye a könyvtárhasználat nem
egyenletes egész évben, amikor egy ember ezt nyitás előtt alig tudja
befejezni.
Nálunk így volt az eltelt majdnem 4 év során:
2003. (jún. -tól, 7 hónap!): 290,
2004. évben: 522,
2005. évben: 636,
2006. évben: 702,
2007 1-4. hónap: 303 olvasói e-mail érkezett hosszabbítás ügyben.

Egy levélben több dokumentum hosszabítását is kérték.

Ha nem csak a meghoszabítást és az új határidőt, hanem egyebeket is
kell írni a válaszlevélben, érthetően, udvariasan, nem csak egy mintaként
felhasználható levelet beillesztve az további idő...

Azok az olvasók akik e-mail értesítést kérnek az előjegyzett könyv
beérkezéséről, meg tudják nézni az olvasói felületen az előjegyzésük
állapotát is. Ez év márciusától, alkalmi használóképzés keretében az
előjegyzés felvétele után, rendszeresen megmutatjuk az olvasói állapot
webes felületét és szinte mindenki örömmel veszi, hogy van ez a lehetőség
és elégedett is vele, nem kéri az e-nailt.
A webes hosszabítással is így lenne. Egyszerűbb mint telefonálni, e-mailt
írni, választ várni. Az olvasóink tetemes része diák, egyetemi/főiskolai
hallgató, aki nem a helyben tanul, mégcsak nem is a megyében. Találkoznak
más rendszerekkel, amikben tudnak hosszabítani és előjegyezni is. És amire
máshol rászokott azt nálunk is szeretné.era

> Nagy Imre altal kozolt feltetel-lista azt hiszem teljes es tokeletes. En
azert meggondolnam a fejlesztes elkesziteset.

> Szerintem hasonlo celra nagyon megfelel az e-mail-ben kezdemenyezett
hosszabitasi kerelem is. Es ezt meg fejleszteni sem kell.
> Az olvaso kuld egy e-mailt a konyvtarnak, a konyvtar meg
> visszaigazolja e-mailben, hogy a hosszabbitasi kerelmet erre a
> dokumentumra elfogadta, uj hataridot ad, a masik dokumentumra pedig
valami ok miatt nem fogadta el, ott a kesedelmi dij novekszik.

> Nalunk kb. 4-5 eve lehet igy hosszabbitani, Emlekezetem szerint mar egy
esetben eltek is ezzel a lehetoseggel, de mivel tevedhetek: maximum
evente
> egy alkalommal, pedig szeles korben propagaltuk (ujsag, szórolap) es a
weblapon is
> szerepel a szolgaltatas. Igaz esetleg a webopac oldalara is tehettem
volna meg egy linket, talan akkor celzottabb korhoz jutott volna el az
informacio.
> Feltetelezem kb. ennyien elnenek az internetes hosszabbitas
> lehetosegevel is, ha lenne. Jelen pillanatban meg a Web-es feluleten a
talalati lista "peldanya" linkjere valo kattintas is gondot jelent a
hasznalok tobbsegenek.
> Van egy olyan erzesem, hogy sok esetben a sajat ismeretsegi korunkbol
szerzzuk az infromaciokat a textlib fejlesztesere, bovitesere
> vonatkozoan. (Honnan mashonnan is tennenk.) Feltetelezheto, hogy a egy
rendszergazda vagy konyvtaros-rendszergazda ismerosei kozott az
> atlagosnal nagyobb az informatikaval foglalkozok, erdeklodok aranya. Igy
konnyen a valos hasznaloi kortol eltero  elvarasokkal is
> talalkozhatunk.
>

> Udvozlettel:
>
> Preysing Frigyes
> Dunakeszi