Re: Fw: késedelmi dij

Preysing Frigyes pfrigyes at DKVK.C3.HU
2004. Már. 23., K, 10:44:57 CET

T. Lista, Kedves Nagy Imre!

A kesedelmi dij kerdese idorol idore felkerul a listara. Ez az egyik
legjobb bizonyiteka annak, hogy talan mi konyvtarosok sem igazan
tudjuk, hogy mit akarunk. Szerintem minden konyvtarnak tisztaznia
kellene azt, hogy miert is korlatozza a kolcsonzesi idot es a
kolcsonozheto dokumentumok darabszamat. Gondolom, az olvasok
erdekeben, hogy biztosithassa mindenki szamara a dokumentumokhoz valo
hozzaferest. Nyilvanvalo, hogy ezt csak bizonyosfajta szankcionalassal
lehet elerni. Ezzel tobbnyire egyet is ertenek a konyvtarak, megis
evek hosszu sora alatt tapasztalom, hogy mindent megtesznek az altaluk
kialakitott szabalyok negligalasara is. Ez pedig veszelyes, mert
tulajdonkeppen azt latja az olvaso, hogy a kesedelmi dij, vagy barmi
mas karteritesi kotelezettseg lenyeget tekintve a konyvtaros
kenye-kedvetol fugg. En nem szeretem az olyan onellentmondasos
fogalmakat, mint a kolcsonozheto kezikonyv, vagy a nem kifizetendo
kesedelmi dij. A turelmi ido bevezetese pedig csak ideig-oraig nyujtana
megoldast, hiszen mindig elkovetkezik egy ujabb elso nap, amikor mar
fizetni kell, es ez akar van turelmi ido, akar nincs, ugy
fogalmazodhat meg, hogy "miert kell EGY NAP kesedelemert fizetni".

Vegul a sajat tapasztalataink:

A Kolcsey Konyvtarban 2003 jan 1-tol a korabbi 4 hetes kolcsonzesi
idot 5 hetes valtotta fel. Rovid 5-6 honap utan a kesedelmes olvasok
szama visszaallt az eredeti szintre.
Mivel nalunk rendkivul alacsony a kesedelmi dij merteke es
kulonosebben nem vagyunk erdekelve a dokumentumok gyors
visszahozatalaban ezert azt a gyakorlatot vezettuk be, hogy 100 Ft
alatti dijat nem kell megfizetni (jelzem ezzel a turelmi ido kerdese
is megoldodik). Igy egy konyvvel lehet dijtalanul akar egy honapot is kesni,
11 konyvvel pedig 3 napot.
Termeszetesen minden esetben biztositott a meltanyosság intezmenye,
amellyel persze a konyvtarak is szabadon elhetnek. A fontos, hogy a
hasznalati szabalyzatban egyertelmuen rogzitve legyen minden olyan
szabaly amit a konyvtarosok alkalmazhatnak.

Udvozlettel:
Preysing Frigyes
Kolcsey Ferenc Varosi Konyvtar
Dunakeszi