[Textlib] Webes hosszabbítás

Preysing Frigyes pfrigyes at dkvk.c3.hu
2008. Május. 28., Sze, 23:47:10 CEST

Tisztelt Lista!

G> Azt latni kell, hogy Imre otletevel alapvetoen uj dolgok kezdodnek.
G> A TLWWW eddig semmilyen rekordot nem modositott. Az olvasok eddig a
G> konyvtaros tudta nelkul nem tudtak semmilyen kolcsonzesi dolgot
G> megvaltoztatni. Nem kell ennek mindig igy lennie, csak mondom...G:Z
Talan ezért is nagyszerű N. Imre felvetése (leszámítva azt az
aproságot, hogy nem tudunk megegyezni a hosszabbítás és a hosszabb
kölcsönzés fogalmi különbségében. Lásd homouzion kontra homouizion!)

Ha már ilyen nagy dolgok kezdenek kialakulni akkor
felhívnám a figyelmet további lehetőségekre, mondhatnám a lejtő következő
állomásaira:
Van könyvtár már ahol az olvasók maguk veszik vissza - a könyvtár nevében - a
könyveket. Tehát olvasoi menu visszavételi opcióval!

Távoli analógia, de hasznos lehet: szupermarkettekben kisérleteztek olyan
pénztárpultokkal ahol a vevő maga kezeli a pénztárgépet. Rendkívül
pozitívak az eredmények. Nem fordítom le a dolgot könyvtári
szituációra. Szerintem elgondolkodtató.

Ha az olvaso olyan kezelőfelületet ér el  webes felületen külső
hálózatból amivel módosíthatja az adatbázisrekordokat, akkor ugyanezzel a
technologiával a könyvtáros is elérheti könyvtárosi jogosultságaival a
Textlibet. Igaz? Még a rendszergazda sem lehet kivétel. Tudom ez most is
megvalósítható, de talán egy kicsit körülményesen és nagyon helyhez
(hálózathoz) kötötten. Itt a távmunkának lenne nagyobb lehetősége.
vagy pl távoli segítségre is használható lenne( Az infoker belenézhet az
aktuális rekordokba pl.)  Jól sejtem a dolgot?

G> Szoval ertem, hogy az olvasok egyenileg ezt szeretnek, de kerdes, hogy
G> osszessegeben jol jarnak-e ezzel? Neki nem kell visszavinnie a konyvet,
G> eleg egyet kattintani, es nala marad. De masik 100 olvaso is ezt csinalja,
G> ezert o sem tudja kihozni azt, ami esetleg erdekelte volna...
Miota számítógépes kölcsönzés van alapvetően javult a helyzet. A
hagyományos kölcsönzésnél (tasak, könyvkártya) akár évekig is kint
maradhatot egy-egy könyv. A sok-sok aláírás között nehéz volt
megtalálni az utolsót és értelmezni a dátumot (mi csak hónap, napot
írtunk). Volt olyan kollega akinél nem volt késedelmes olvasó. Minden
lejárt olvasoi tasakot automatikusan hosszabbított korlátlanul számban.
Érdekes, lényegében ugyanugy visszakerült minden mint szigorú
adminisztrálással.
Az uj lehetőségekkel (borítólink, wikipédia link, ujdonságok hírlevél)
és az internetes kultura terjedésével biztos növekedni fog az
előjegyzések száma. Ezért nagyon jó lenne felkészülni az olvasó által
adminisztrálható előjegyzési lehetőségre is.

Jelenleg még csak a hosszabbításról beszélünk, de szerintem nem árt,
ha meggondoljuk milyen hasonló lépések varhatóak a továbbiakban.

Üdvözlettel:

Preysing Frigyes