[Textlib] Webes hosszabbítás

Preysing Frigyes pfrigyes at dkvk.c3.hu
2008. Május. 28., Sze, 21:33:07 CEST

Tisztelt Lista!

TG> Ebben segít az automatikus hosszabbítás. A paksi
TG> könyvtár ezt a programkiegészítést megvette, és ha használják is,
TG> akkor az olvasó szándékától függetlenül történhetnek hosszabbítások.
TG> Hasonlóan ahhoz, ahogy azt Frigyes javasolta.

Lám-lám! Még meg sem fogalmaztuk és már meg is van!
Pontosabban majdnem.
Annak ellenére, hogy nem tapasztaltam tul nagy egyetertest az
automatikus hosszabbításnak nevezett megoldassal kapcsolatban, tovabbra is
javaslom. Sőt felteszem a kérdést (az Infokernek) mennyivel lenne egyszerűbben,
olcsóbban, biztonságosabban elkészíthető, használható mint az, ha az
olvasonak rekordmodosítási jogokat adunk?
Mert engem ez a megoldás érdekelne, azzal egyutt, hogy elfogadom ha
máshol nem ezt tartják jó (szakmailag helyes) megoldásnak.

Nem látom be, miért ne tehetnénk meg ezt a lépést.
Réges-régen az olvasonak a hosszabbitani szándokozott könyveket be is
kellett vinni a könyvtárba.
Később már elég volt csak személyesen kérnie, aztán már kérhette a
közvetlen hozzátartozója is a hosszabbítást
Aztán jött a telefon...
... az e-mail, üzenetküldő rendszerek, egyes helyeken az SMS.
Most meg az interaktiv olvasói ügyintézés terve.
Valahogy így néz ki a hosszabbítás 30-40 éves története ami a
fokozatosan az egyszerűsítés a feltételek számának csökkentése
az olvasók kényelmének növelése irányába mutat.

Nem szeretnék demagóg lenni, de ki mit gondol: melyik az a társadalmi
réteg amelyik általában gyakran használja a könyvtárat, de a
legkevésbé veszi igénybe az előbb felsorolt kommunikációs csatornákat?
Mert őket szándékainktól függetlenül a többiekhez képest hátrányos
helyzetbe hozzuk azinternetes hosszabbítás bevezetésével,
hiszen ha nem tud bejönni a könyvtárba akkor vagy telefonál
vagy késedelmi díjat fizet.
Tudom mindenre lehet példát és ellenpéldát is találni. Ez a példa
volt.

Az én elképzelésem tehát a következő lenne:
- ha az olvasó rendelkezik érvényes tagsággal
- ha az olvasónak egyébként nincs tartozása
- ha a szóban forgó könyvet nem jegyezte elő senki
- ha a használati szabályzat egyébként lehetővé tenné
akkor a Textlib hosszabbitsa meg a kérdéses dokumentumot a szokásos
időre minden külön kérvény vagy kérés nélkül a lejáratot követő napon.
A feltételek egyikének a hiánya is elegséges ahhoz, hogy ez ne
következzen be és hosszabbítás helyett a késedelmi díj számolása
kezdödjön.(Mindazoknak akik felvetettek: ez a hosszabbítás abban
tér el a hosszabb idejű kölcsönzéstől, hogy a folyamatot kívülről, egy
egyszerű előjegyzéssel meg lehet akadályozni.)
Az automatikus hosszabbítás a napi mentésekkel egyidőben történhetne
vagy munkakezdéskor.

Felvetem annak a lehetőségét is, hogy kellő támogatottság esetén
mindkét, az általam és Nagy Imre által felvázolt elképzelés is
megvalósítható lehet, a könyvtárak meg döntenének, hogy melyiket
szeretnék alkalmazni.
Természetesen az, hogy  támogatjuk a fejlesztés az csak egy gesztus.
Egy könyvtárigazgató még csak-csak válalhat kötelezettséget, de egy
rendszergazdának legfeljebb óhajai lehetnek. Manapság meg inkább
elvonnak a konyvtáraktól és nem a fejlesztési kereteket növelik.
Szerencsére azt  már eddig is tapasztalhattuk, hogy az Infoker
az árképzésnél jelentős mértékben figyelembe veszi a piac
fizetőképességét. Remélhetjük, hogy ez tovabbra is így lesz,
mert valamilyen módon az élet mindenhol felveti az újabb funkciók
lehetőségét és kikenyszeriti majd az alkalmazását is.
Jó lenne, ha addigra már letezne is megoldás,
 mert ami nincs azt tervezni se nagyon lehet.

( Egyébként nekem 2*4 = 1*8 Eztazok akik a téma előzményeitis követték
 biztosan értik.)

 üdvözlettel:

 Preysing Frigyes
 ötlet- és rendszergazda