[Textlib] Elektronikus konyvtar / textlib

Graff_Zoltan zotyo at z1.fszek.hu
2008. Aug. 25., H, 14:52:08 CEST

T. List!

Elozo levelembol kimaradt par dolog, most potolom...

Megneztem az egyik vetelytarsunk elektronikus konyvtari megoldasat a
Nemeth Laszlo Varosi Konyvtarban (JaDoX):
    http://www.nlvk.hu/jadox/search.jsp

Megtalaltam a 'A körtvélyesi Holt-Tisza revitalizációs lehetőségei' c.
dokumentumot. Meg tudtam nezni PDF-ben. Eddig jo (a sebesseget hagyjuk) :-)
Aztan megkerestem ugyanezt a dokumentumot a katalogusban is. Ott is megvan.
De abban nincs semmifele hivatkozas az elektronikus konyvtar-beli
dokumentumra. Aki a katalogusban talalja meg, annak fogalma sincs arrol,
hogy ez az elektronikus konyvtarban is megvan. At kell mennie a masik
keresu urlapra, es ott meg egyszer megkeresni.
Raadasul a ket kereso felulet, es a talalatok megjelenitese is elegge
kulonbozo.

Az is hatrany, hogy ha az egyik keresoben talalunk valamit, nem tudjuk
megnezni pl. azt, hogy ennek a szerzonek milyen mas (nem elektronikus)
dokumentumai vannak meg.
Es meg lehetne sorolni a kulon adatbazisok hatranyat :-(
Elonyet viszont nem igazan latom...
Azt lehetne esetleg mondani, hogy lehet ugy keresni, hogy csak
az elektronikus konyvtarbol legyenek talalatok. Errol kicsit lejjebb...

Sot, az elektronikus konyvtar onmagaban sem biztositja pl. azt, hogy
ha talaltam egy dokumentumot, szerzojenek mas elektronikus konyvtar-beli
dokumentumait megnezzem. Csak egy ujabb keresest inditva...
Ebben is elter pl. a Katalogus-bol inditott keresestol.

En sokkal celszerubbnek latom, hogy az elektronikus konyvtar-beli
dokumentumok ADATAI is benne vannak a TextLibben, pontosan ugyanugy
kezelodnek, mint a tobbi dokumentum. Ugyanaz a kereso felulet, ugyanolyan
megjelenes, stb. Igy pl. a szerzok osszes (elektronikus es mas) dokumentuma
megtalalhato :-)

A Kulker Foiskolan evek ota mukodo TextLib-es elektronikus konyvtar is
igy van megoldva. (ebben meg teljes szovegu kereses nincs)
Kereseskor megadhato, hogy 'minden dokumentum'-ra, vagy
csak az 'elektronikus konyvtar'-beli dokumentumokra vonatkozik.
Ugyanigy csinaltam meg a http://z1.fszek.hu/tlwww/ oldalon is a keresot.
Az 'E-konyvtar:' mezot kell hasznalni :-)

Graff Zoltan