Re: [Textlib] dupla példány

Szabo Istvan szistvan at mail.vcsk.hu
2006. Feb. 27., H, 11:44:36 CET

Hi!

> Szerettük volna megszüntetni a tasakot abban a pillanatban,
> amikor az olvasó bejött, hogy ne legyen ugyanaz az ember

Ez érthető is, de talán az a 2-3 hónap átmeneti idő megérte volna, hogy
legalább konzisztens maradjon az új adatállomány.

> gépen is tasakban is. Így döntöttünk. Thék György is próbált
> minket erről lebeszélni, de mi hajthatatlanok voltunk. A

Talán ezek után érzékelhető, hogy miért....

> megoldás nem rossz, továbbra is fenntartom, csak nagyobb
> odafigyelést igényel.

Na itt látom a gondot. Amikor az emberek kevesebbnél is hibáznak, akkor
még több dolgot rájukterhelve a hibaszázalék természetesen nő.

A jelen helyzetben egy nagy káoszt, egy inkonzisztens adatbázist látok. A
megoldás nem egyszerű és hatványozott odafigyelést követel(ne) meg a
dolgozoktól. Egy lehetséges megoldás (szerintem):

1. A visszahozott/kölcsönzött példányok pontos azonosítása! Addig nem
kölcsönözheti ki a dokumentumot, amíg rendbe nincs minden tekintetbe. Nem
feltétlen a pultnál kölcsönző könyvtárosnak kell ezt ellátni (főleg, ha
sokan vannak), hanem ilyenkor meg kell kérni az olvasót, hogy a választott
könyvet vigye el a feldolgozó könyvtárosnak, aki rendbe teszi, majd aztán
kölcsönözheti.
Visszavételkor is az ellenörzésen van a hangsúly! Azt a könyvet, ami nincs
rendbe, nem szabad a polcra visszatenni. Külön kell(ene) gyűjteni és a
feldolgozó könyvtároshoz eljuttani, aki miután javította a rekordot
visszateheti a polcra.

2. A keresés -> példányok -> azonosító mezőn állva Expand (F9). Ajánlott
átnézni az elejét és a végét. A tapasztalat azt mutatja, hogy az
elgépelések nagy részét az elején ill. a végén megtalálhatjuk - máramikor
számcsavar, vagy kevesebb/több számot gépelt be az illető. Persze ettől
még lehetnek máshol is elgépelések, de annak a kiszűrése a
leltárszám/vonalkód keverése miatt nem egyszerű.

3. Továbbra is azt mondom, hogy az átmeneti időszakra a tasakos
kölcsönzéseket még leltárszámmal sem lenne szabad felvinni. Még most
70%-nál sem. Lesznek olyan "tasakos emberkék", akik teljesen elfeledkeztek
mindenről, így a könyvtárba hiába várják. Lesznek, akik a könyvet
elhagyták, tehát teljesen fölösleges is felvinni, csak plusz munkát
jelent.

>Amennyiben nem találta meg ENTER, a program felajánlja a
>bevitelt, hozzáírjuk a leltáriszámot, állományt, dokosztály
>és mehet is. Ha sokan várnak, félretesszük a tasakot és
>valaki, aki ráér később megcsinálja. Járható út, csak több
>figyelmet és rutint igényel.

Én itt látom az egyik fő problémát "ha valaki ráér később....", ha meg
nem, vagy elsikkad, akkor jönnek a problémák. Egy rendszer bevezetése nem
egyszerű, meg kell teremteni a működéshez szükséges feltételeket, végig
kell gondolni a pontos működést, majd a betanítást követően _kőkeményen_
meg is kell követelni, hogy úgy dolgozzanak. Még így is léphetnek fel
problémák, tévesztések.

Csak türelmet és kitartást tudok kívánni.

--
  //\                       /      Varosi Csokonai Konyvtar
 V__/_    szistvan at tux.hu   \      szistvan at mail.vcsk.hu