Va: Allomany statisztika, avagy mennyi konyv van egy konyvtarban

Kvnye Attila konye at ALPHA.DFMK.HU
1998. Már. 19., Cs, 11:39:43 CET

T. List!

Nem konkretan allomany statisztika tervezesere, hanem altalaban a
konyvtari statisztikara szeretnek reagalni.

A jelenlegi konyvtari statisztikak hasznossagarol meglehetosen lehangolo
velemenyem van, s eltero allaspontot kepviselek a konyvtaros kollegaimmal
szemben is
(mivel nem konyvtaros vagyok, hanem informatikus, igy sajat szakmam
szemszogebol
ertelmezem a statisztikat)

Egy konyvtarigazgato Hollandiai konyvtarlatogatasi elmenyeit meselve
emlitette, hogy
megkerdeztek az ottani konyvtar vezetojet: Hany kotetbol all az allomany?
Meg nagysagrendben se tudta megmondani (jo sok). A mienkhez hasonlo
statisztikat
szinte egyaltalan nem keszitettek.

Persze, hogy nem keszitenek, mert felesleges.
A mi konyvtari statitsztikank nagy resze nem informacio, csak adat (ugye
ismert a ketto
kozti kulonbseg).

Tessek nekem megirni, hogy peldaul mi ertelme van a csoportos
leltarkonyvben precizen kiszamitott, evrol evre gongyolitett
forintkerteknek? Ki hasznalta valamikor valamire ezt a szamot? (a
"hasznalta" alatt nem azt ertem, hogy beirta "valami fontoskodo" fenntartoi
kerdoivbe) Mi ertelme van osszeadni egy 1960-as es egy 1998-as konyvarat -
semmi.

Milyen informaciot ad : az allomanyban van N kotet 800-as, M kotet 600 as,
stb., stb dokumentum? Maximum megtudhatjuk belole, hogy szakirodalmi
konyvtar lettunk.

Mit tudunk meg abbol, hogy ketszer annyit koltottunk 600-as szakra, mint
szepirodalomra
(hogy draga a szakirodalom)

Miert kell tudni pontosan, hany darab gyermek konyv van a konyvtarban?
(Azert, mert
be kell irni a csoportos leltarkonyvbe)

Persze tisztaban vagyok vele, hogy ezen statisztikak nagy reszere a
fenntarto (es a torveny) kotelezi a konyvtarat (bar tudnam mit csinalnak
vele? - mert tobb penzt nem adtak meg egyszer sem csupan azert, mert valami
stat. mutato emelkedett.)

Visszaterve a Textlibre...
A statisztikai modul valoszinuleg remek lesz, hiszen a szempontok nagyresze
jol algoritmizalhato. Nem is a programmal lesz a gond hanem az adatokkal,
ugyanis a Textlib adatai es a valos adatok szinkronba hozasa teljesen
remenytelen feladat. Erre Takacs Bela is remekul raerzett:

> ... Milyen allomanyadatokat fog nekem megmondani a TL? Amit 1995. szept.
> 1. jetol beszereztunk (ekkor kezdodott az "eles" hasznalat), + amit
honositottunk.
> Mire megyek ezzel? Nagyjabol semmire.

Gondoljuk csak meg:
- Van-e elteres a FSZEK adatbazisban szereplo tetelek szakszama es a polcon
  levo konyvek szakszamai kozott
- A gyermek (-) konyvek nem hatarolhatok jol el
- van-e elteres az adatbazisban szereplo arak es a valos arak kozott
(eladasi ar,
  beszerzesi ar,  kedvezmenyes vasarlas, ingyen kapta, netto, brutto, stb)

Velemenyem szerint az allomanystatisztikanak semmi ertelme.
Ennel sokkal hasznosabb statisztikakat kellene kesziteni, aminek valoban
van informacio
tartalma. Globalisan kell nezni a konyvtar adatait (eroforrasok, allomany,
gyarapodas(+-),  olvasok, forgalom). Ebbol mar szulethet STATISZTIKA.

Peldaul:

1. A konyvtar allomanyanak ?%-at hasznaljak az olvasok
2. Egyes szakokat (allomanyokat), milyen szazalekos aranyban kolcsonoznek.
3. Egyes allomanyokat milyen aranyban hasznaljak az olvasok
4. Hogy hasonul egymashoz a leggyakrabban beszerzett es leggyakrabban
kolcsonzott
    allomanytipus (valamint ennek forditottja)
5. Egyes allomanyok dokumentumainak kolcsonzese az ido fuggvenyeben
    (? kolcsonzes utan apad a kolcsonzesi kedv)
X. Talan meg kellene kerdezni egy statisztikus szakembert is !!!!

Ezek olyan adatok lehetnek, amelyek mar nem puszta szamok, hanem
informacio: visszahathatnak a konyvtar mukodesere.
Vegul is ezert talaltak ki a statisztikat, nem a csoportos leltarkonyvert.

Ebbol a legfontosabb (es a legkinosabb) az elso. Hiszen kiderulhet, hogy
egy 200ezres
allomanyu konyvtarban csak 10ezer konyv van, mert a tobbi csak porfogo. Ott
all a polcon
20 eve, s meg ki senki sem nyitotta ki.

A felsorolt statisztikak is (aranylag) egyeszeruen programozhatok. Csak
mukodnie
kell a kolcsonzesnek is. Semmivel sem bonyolultabb elkesziteni, mint az
eddig megszokottakat (gondolom). Raadasul ehhez minden adat a rendelkezesre
allhat a TextLib
adatbazisaban.

Konye Attila
konye at alpha.dfmk.hu
Jozsef Attila Varosi Konyvtar, Zalaegerszeg