Kiadvany keszites

graffz at ELLA.HU graffz at ELLA.HU
1998. Ápr. 7., K, 11:39:23 CEST

T List!

Koszonet Gero Peternek a remek osszefoglaloert, hogy mi kellene meg
kiadvany keszites ugyben. Igyekszunk ezeket is megvalositani.

> 1. Az indexekben ne csak a foresz teteleinek sorszamara lehessen
> hivatkozni, de az oldalszamokra is. Pontosabban vagy a sorszamra vagy
> az oldalszamra.
Ezt nem nehez megoldani, de ilyen igeny a munkacsoport altal adott
leirasban egyaltalan nem szerepelt.

> 2. A foreszben a tetelek sorrendje teljes koru rendezessel is
> megoldhato legyen Pl,: az osztalyozo rendszer kodja szerint (temakor -
> fejezet), ezen belul a szerzok es kozremukodok egysegesitett neve ,
> ezen belul a tartalamazo idoszaki kiadvany teljes neve, evfolyama,
> szama eas ezen belul a dokumentum cime (focime, elso cimadat cime,
> elso parhuzamos cimadatok cime stb.) alapjan.
Ezt szerintem most id tudjuk, mivel meg lehet adni egy rendezesi
formatumot, ami alapjan rendezni kell a kinyomtatando teteleket. Nem irtam
volna bele a leirasba?

> 3. A mutatokban a hivatkozott tetelek az alkotok, testuletek,
> rendezvenyek egysegesitett nevehez keruljenek. A nevvaltozatok
> utalokkent szerepeljenek.
> Pl. a foresz tetelei
>                354. Rejto Jeno........
>                423. P. Howard .......
>
> Nevmutato:  P. Howard lasd Rejto Jeno
>                        Rejto Jeno 354, 423
Ez jogosnak tunik, szerintem megoldhato.

> 4. A nevmutato lehessen kulon alkoto, testulet, rendezveny mutato. A
> mutatokban a mutatott objektumok (pl. alkoto) adatai megadhatok
> legyenek, hogy mi szreeple. Pl
>              Mutatott elem: Egysegesitett nev (evek), nevkiegeszito
> adat
>              Utalo elem: Nev lasd Egysegesitett nev (evek),
> nevkiegeszito adat
Mivel azt a megoldast valasztottuk, hogy output nyelven lehet megirni az
index keszitest is, ezt szerintem meghagyom azoknak, akik ilyen formaju
indexet akarnak.

Egyebkent nem ertem, mi az elonye a harom kulon mutatonak az egyuttes
mutotoval szemben. Ha valamit keresek, azt az egyuttesben is megtalalom.
Persze ha tenyleg kell, akkor ezt is meg lehet oldani.

> 5. Alapvetoen szukseges indexek meg:
>    - tartalmazo idoszaki kiadvanyok jegyzeke
>    - feldolgozott idoszaki kiadvanyok jegyzeke
>    - nyelvmutato
> Ajanlom megnezni a FSZEK Szociologiai Bibliografiajat keszito rendszer
> mutatoit.
Ezek remek otletek, de nem tudom, hogy hany helyen lenne ezekre szukseg.
Mivel az output nyelv lehetoseget ad mindenkinek (1 honapon belul), hogy
tetszoleges indexeket keszitsen, azt hiszem eleg, ha mi most csak a
legfontosabb indexeket tudjuk generalni. Azt, hogy mi a legfontosabb 4-5
index, az ezt a funkciot majd hasznalni is kivano konyvtaraktol szeretnenk
megtudni.

A tartalmazo idoszaki kiadvanyok jegyzeket meg csak ertem. Ugye ilyenek benne
a bejegyzesek: Nepszabadsag VII. evf. 13. szam (1998-03-12) -> 12., 34., 36.
A feldolgozott idoszaki kiadvanyok jegyzeket viszont nem ertem, mi akar
lenni.

> 6. Lehessen kerni az outputtol, hogy ne tordelje oldalba, hasabokba,
> sorba az anyagot.
Nem ertem. Egyetlen sort keszitsen, ami 345345345 byte hosszu?
Erre megint azt tudom mondani, hogy a tetelek kinyomtatasa is egy output
modul, amit az output nyelven barki megirhat, vagy velunk megirattathat.

Azt mar most is meg lehet adni, hogy ne rakjon be lapemelest. Sorokra
tordelni pedig szerintem muszaj.

Egyebkent, ha nem kell lapokra tordelni, akkor hogy tegyunk az indexbe
oldalszamokat (lasd 1.pont).

> Igazan szinvonalas kiadvanykeszites gyakorlata csakis az lehet, hogy a
> TextLib, mint adatbaziskezelo elkesziti a kiadvany "keziratat" (vagyis
> a foreszt, az indexeket) es ebbol valamely jol bevalt
> tordeloszoftverrel (pl. Word, Teh, Ventura) keszul el a vegleges
Igen, ez valoban jo modszer. Ehhez annyit, hogy mar a nyomtatasi
formatumban is meg lehetett adni, hogy mi keruljon minden cedula (tetel)
ele, moge. Ide olyan vezerlo dolgokat rak be az ember amilyet csak akar.

Masik gond, hogy ha egy tordelo programmal keszul majd a
nyomtatvany, akkor hogy rakjak en oldalszamokat az index vegere (lasd 1.
pont)?

Van mas modszer is az igenyes kiadvany keszitesere (ami a TEXTAR-ban
annak idejen meg nem johetett szoba). Ez pedig a HTML.
Lehetne a kiadvany keszites eredmenye egy HTML dokumentum. Header-ekkel,
stb. Ha erre lenne igeny, mi szivesen elkeszitenenk.

Graff Zoltan
Graff Zoltan