[KATALIST] kell-e minden könyvtárban katalógust építeni?

Pintér Éva Irén epinter at bibl.u-szeged.hu
2011. Feb. 18., P, 16:30:22 CET

               Kedves Lista!

        Megerősíthetem, hogy az olvasót semmi más nem érdekli, csak
az, hogy az ADOTT, KERESETT TÉMÁBAN jöjjön az irodalom, s minél
fiatalabb és magasabb végzettségű, nyelveket beszélő -, annál inkább
akarja, még az idegen nyelvű anyag is ott legyen. S minél több
világnyelven, még azon is, amelyet nem beszél, de tudni szeretné, hogy
a dolgozatát érintő irodalom hol tart az angol, német, francia ...
nyelvterületen. Ha például egy dán filozófusról van szó, akkor azt
szeretné, hogy dánul és németül egyaránt tudjon művekre hivatkozni.
Megtudja, hogy hol tart az egyik, hol tart a másik az illető filozófus
megértésében. Könyvek, cikkek, tanulmányok, interjúk, minden érdekli.
(A konkrét filozófus, s nem annak névrokona, vagy druszája.)

         A magyar nyelvű filozófiai szemléimhez, nagyon jól tudom az
OSZK katalógusát használni. Rendkívül precíz, utalós, szerintem nagyon
profi. A tartalmak is megjelennek benne, így sok segítséget nyújt.
Megtudom a folyóiratokról az előzményeket, az utána következő
címalakot, az abban témakörben megjelenő más műveket. ... S most
felteszem a kérdést, vajon miért nem az a közös katalógusunk, a Nektár
vagy Amicus?

         Ideális volna, ha a könyvtáros, az informatikus könyvtáros a
lapok, html fájlok forrásoldalát megpróbálná megtanulni olvasni, jól
olvasni, sőt elemezni, montázsolni, ...át- és újraszerkeszteni ... Ha
a főiskolán és az egyetemen őt megtanítanák minderre. Ha a könyvtáros
művelhetné hívatását, s annak minden műfaját, s annak műveléséhez
megpróbálna az informatikustól tanácsokat és programokat kérni,
illetve az előzőekkel a munkáját 21. századi szintre hozni, de nem
nőne fölé mindenáron az informatika -, megtermékenyülhetne a könyvtári
munka általa. A " kisebbségi komplexusunk", elbizonytalanodásunk
valószínűleg abból származik, hogy nem tudunk matematikussá,
informatikussá válni, mert akkor annak mentünk volna, viszont fel
kellene használnunk mindent, hogy megmaradhassunk a szakmánkban.

         Üdvözlettel: Pintér Éva

Idézet Kardos András <k.andris at gmail.com>:

> Kedves Erzsi,

> Engem, mint olvasót, az érdekel, hogy itthon milyen folyóiratok, cikkek,
> hol, hogyan érhetően el, mondjuk a könyvtártudomány vagy a botanika
> területén - ilyen szempontból egy nagy gyümölcsöskertől van szó: szóval
> mindegy hogy külföldi folyóiratot, külföldi vagy hazai folyóiratcikk
> kivonatát, vagy egy hazai folyóirat cikkét kapom eredményül. Egy keresőt
> akarok használni. És óvatosan bánnék azzal a kijelentéssel, hogy erre nincs
> külföldi példa.

> Hát igen, ezt mondom én is: az akarat.
>
> Jó munkát,

> [...]

____________________

Pintér Éva Irén
Főkönyvtáros
SZTE Egyetemi Könyvtár
Mellék: 6642
Telefon:  +36/62/324160
Mobil: +36/30/4911063

..."a legveszélyesebb lelki fogyatékosság a restség és a türelmetlenség"...
                                                       Kierkegaard

SZTE Egyetemi Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu
This message was sent using IMP: http://horde.org/imp/