[KATALIST] A Wikipédia hitelessége

Mikulás Gábor mikulasg at gmconsulting.hu
2010. Sze. 8., Sze, 00:40:35 CEST

Csabay Károly írta:

> Mikulás Gábor posztulátuma: minél többen írják, annál hitelesebb lesz
> -- számomra nem evidencia. Nekem a közös lónak túros a háta közmondás
> ugrik be inkább.

-- Ez nagyon izgalmas! :-)
Mi határozza meg azt, hogy az érdekeltek / együttműködők számának növekedése
minőségromlást vagy emelkedést hoz? Mert mindkét oldalra van tapasztalatunk:

Közös lónak túros a háta. Közös féknek rongyos a szára. De:
Több szem többet lát. Egységben az erő. Sok lúd disznót győz. -- Ha már
közmondásokat idéztél.

Eddigi tudásom szerint a kérdés:
1. van-e akarat és képesség a saját (vagy kisebb csoportunk) szempontjain
túlra is figyelni?
2. az irányítás lehetőségét és gyakorlatát birtokoljuk-e -- annak
felelősségével együtt?

Ha mindkét kérdésre "igen" a válasz, semmi nem áll a wikipédia elé.
Megjegyzem: ha a kérdésekre "nem" a válasz, akkor könyvtárra is jóval kisebb
szükség van: hiszen akkor elég a saját tudásunk, nem kell felvérteződnünk
megvédéséhez vagy árgondolásához, illetve nem kell megszerezni az
irányításhoz szükséges többletismeretet, mert úgyis mások irányítanak
bennünket.

Sajnos túl sok példát látunk a beleszólás, megvitatás tettleges vagy
passzív--nemtörődöm korlátozására. És az érdek- és véleményharmonizálás több
felkészülést, hosszabb egyeztetést igényel, többet, mint mondjuk délelőttről
délutánra. Ugyanakkor megnő a döntés minősége (Charles Handy ír a
csoportdöntés előnyeiről több helyen), pl. hogy az megalapozottság miatt
lassabb döntéshozatalt gyorsabb és összehangoltabb végrehajtás követ.

A félreértés elkerülése végett: jó és kívánatos az egyetértés, a kihúzás
mellőzése. De nem a véleménykülönbségek korlátozásával, hanem azok
megvitatása, feldolgozása következményeképpen.

Mellesleg: mindkét fenti kérdés prediktív versenyképességi kulturális
orientációra utal. -- Elnézést a tudományoskodásért :-)

Mikulás Gábor

__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 5432 (20100907) __________

Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.

http://www.eset.hu